گرامیداشت شب یلدا

شب یلدا یا همان شب چله، از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است که در آخرین شب پاییز، به‌عنوان بلندترین شب سال، با شور و شوق زیادی جشن گرفته می‌شود.
تاریخچه شب یلدا:
شب یلدا را با نام‌هایی همچون شب چله، خورشید شکست‌ناپذیر، میلاد مهر و... نیز می‌شناسند که به آخرین شب پاییز و طولانی‌ترین شب سال گفته می‌شود. برگزاری مراسم شب یلدا بین ایرانی‌ها قدمتی بالغ بر هفت هزار سال دارد؛ در واقع، نیاکان ما دریافته بودند که اولین شب زمستان، بلندترین شب سال است. مردم دوران کهن به دام‌داری و کشاورزی اشتغال داشتند و زندگی خود را بر اساس طبیعت تنظیم می‌کردند؛ به‌طوری که تغییر فصل و کوتاهی یا بلندی شب و روز تاثیری بسزایی بر زندگی آن‌ها داشت. از همین رو، اهمیت ویژه‌ای برای نور، گرما و بلندی روزها قائل بودند و آن را نیک و پسندیده می‌دانستند. در شب یلدا، فاصله خورشید با مدار سماوی به طولانی‌ترین اندازه خود می‌رسد و به همین دلیل طولانی‌ترین شب سال اتفاق می‌افتد؛ هرچند که این طولانی بودن تنها یک دقیقه با سایر شب‌ها متفاوت است.
آداب و رسوم شب یلدا:
 شعرخوانی و داستان خوانی
از بخش‌های جذاب شب یلدا محسوب می‌شود که امروزه رو به فراموشی است. در گذشته بزرگ‌ترها برای مهمانان، ضمن قصه‌گویی و بیان داستان‌های شاهنامه و پندآموز، اشعاری را نیز می‌خواندند
  تفال به حافظ
دیوان حافظ جایگاه خاصی در سفره شب یلدا دارد و مهمانان در دورهمی‌های تفالی به دیوان او می‌زنند تا احوال آینده خود را از این طریق جویا شوند.
خوردن آجیل شب یلدا
پرطرفدارترین و خوشمزه‌ترین قسمت شب یلدا به خوردن آجیل این شب اختصاص دارد که اغلب ترکیبی از انواع خشکبار و آجیل است که خواص زیادی دارند
خوردن میوه‌های شب یلدا
ایرانی‌ها در شب یلدا فقط به آجیل بسنده نمی‌کنند و انواع و اقسام میوه‌ها در سفره یلدای آن‌ها به چشم می‌خورد.


پیام تبریک دکتر مومن زاده به مناسبت شب یلدا:
امیدوارم در این شب که به بلندترین شب سال مرسوم است ، فارغ از کینه و کدورت با قلبی سرشار از مهر ومحبت، درکنار هم آیین این شب را گرامی داشته و افق جدیدی را برای فصل نو ترسیم کنید. انشالله در فصل زمستان با ارائه خدمات مضاعف به شهروندان و بازگشایی گره ها و مشکلات شهر و شهروندان این فصل را به نیکی پشت سر بگذاریم.


«روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر زازران »